Vughts Sportcafé bij Prins Hendrik

MOVE Vught organiseerde 8 november jl. weer een goed bezocht Vughts Sportcafé. Namens Gemeentebelangen was raadslid Hans Schuurmans aanwezig.
Na het openingswoord van wethouder Toine v.d. Ven nam Dr. Frank van Eekeren de aanwezigen mee in zijn verhaal. Opmerkelijk was dat Dr. Frank van Eekeren, een Vughtenaar en wonend in Cromvoirt, als wereldspreker die avond voor het eerst in Vught een lezing hield. Dr. Frank van Eekeren is lector Impact of Sport aan de Haagse Hogeschool en onderzoeker Sport & Society aan de Universiteit Utrecht. Hij wist de aanwezigen met zijn inspirerende woorden over ‘de Waarden van Sport’ een boeiende avond te bezorgen.

Bewegen is goed voor onze gezondheid, vooral als je op jonge leeftijd start. Het vermindert de kans op allerlei ziekten. Op emotioneel gebied is het bewijs vooral sterk als het om tevredenheid en gevoel van eigenwaarde gaat, daarbij leert men om te gaan met winnen en verliezen. Deelname aan sport kan ook bijdragen aan de sociale ontwikkeling.
De vraag ‘Hoe houd je alle betrokkenen tevreden en zorg je ervoor dat jouw club waarden creëert die passen bij de eigenheid van de club’, was het onderwerp van deze interactieve avond. Leden, vrijwilligers, sponsors, de gemeente, zij (h)erkennen allemaal de verschillende waarden van sport.
Dit betekent dat het bij de organisatie van sportactiviteiten en -projecten dus van belang is om na te denken wat het oplevert (en niet wat het kost). Bedenk wie waar echt baat bij heeft. Niet per sé in geld of kosten, maar in een verbetering van leven, welzijn of gezondheid. Voor wie doe je wat en met welk doel?
Kortom, welke behoeften zijn er, hoe houd je alle betrokkenen tevreden en zorg je ervoor dat jouw club waarden creëert die passen bij de eigenheid van de club?
Door het geven van voorbeelden uit de praktijk en het geven van handvatten werden bestuurders, vrijwilligers, coaches, trainers, beleidsmakers en overige aanwezigen uitgenodigd om gezamenlijk de waarden van sport te creëren.
MOVE Vught kan terugkijken op een succesvolle avond, eentje waar Vught weer trots op mag zijn.