fbpx
Skip to main content

Ombouw N65 op pauze maar GB wil wel starten met veiligheidsmaatregelen aan de weg

Ombouw N65 op pauze, maar GB wil wél starten met veiligheidsmaatregelen aan de weg

Com missievergadering 18 januari 2024

De fractie is het daarom eens het Voorkeursalternatief Plus (VKA+) als uitgangspunt te nemen voor de toekomst. Daarmee stellen we het beschikbare budget van € 180 mln veilig en worden de plannen tot 2030 op pauze gezet. Tegen die tijd ligt het spoor in Vught verdiept en vertrouwen we erop te weten hoe de stikstofproblematiek het hoofd geboden kan worden.

Gemeentebelangen wil ondertussen starten met het uitvoeren van verbeteringen aan de N65 die rechtdoen aan de kerndoelen zoals verkeersveiligheid en leefbaarheid, maar de uitgangspunten van de toekomstige ombouw niet in de weg staan en wil daarvoor een plan van aanpak met prioritering inclusief financiële consequenties.

 

Met dit plan van aanpak kunnen verbeteringen aan de N65 worden aangebracht.

Een greep uit de talrijke mogelijkheden: Snelfietsroute Tilburg-Den Bosch, Stil asfalt, Snelheidsbeperking (geluidsschermen mogelijk overbodig), Oversteekbaarheid langzaam verkeer (fietsers) De Bréautélaan-Martinilaan én bij de Vijverbosweg, Slopen De Vier Kolommen en verbrede, overzichtlijke opstelstroken realiseren, Vervallen van ca. 15 (particuliere) directe aansluitingen op N65 door aanleg parallelwegen (gronden reeds aangekocht) en vele andere opties.

 

Guus van Woesik gaf het in de commissievergadering al aan; Het VKA+ was ook voor ons geen 10, maar wel het maximaal haal- en betáálbare voor verbeteringen aan de N65.

De uitspraak van de Raad van State waarbij het bestemmingsplan werd vernietigd, was voor onze fractie een flinke teleurstelling en we kunnen alleen maar hopen en afwachten of de N65 ook in de komende 5 tot 10 jaar dezelfde prioriteit krijgt van Rijk en Provincie om tot een nieuwe planprocedure te komen.

Antea heeft de aangedragen oplossingsrichtingen van bewonersgroepen uit de omgeving onderzocht en vergeleken met de VKA+ variant. De Zuidtangent, 50 km oplossing, Parkweg N65 en Boortunnels zijn – waar nodig – beoordeeld op doelbereik en leefomgeving, bereikbaarheid, stikstof (bouw en gebruiksfase), de budgetspanning en overige belemmeringen. Geen van deze oplossingsrichtingen blijkt voldoende haalbaar omdat ze niet voldoen aan de vastgestelde kaders.

Op basis van dat advies wil de stuurgroep, bestaande uit Rijk, provincie en de gemeente Vught en Oisterwijk, vasthouden aan de uitgangspunten van VKA+.

Tijdens de commissievergadering bepleitten de bewonersgroepen desondanks toch te kiezen voor de door hen voorgestelde varianten.

De raad werd hierover op 14 december jl. reeds geïnformeerd. Tijdens die avond vroeg onze fractie: “Staan Rijkswaterstaat en de provincie open voor een andere variant dan VKA+, zoals Parkweg, Zuidtangent of tunnel?” Het antwoord luidde:

 

Alle Rijksprojecten zijn het afgelopen jaar in de vriezer gezet. Denk hierbij o.a. aan A58-A2 en A67. Het Rijk verschuift momenteel alle budgetten vervanging en renovatie.

Rijk en provincie hebben nu uitgesproken het budget van de N65 op tafel te houden en willen kijken hoe dit project VKA+ nog uit te voeren is.

Een andere oplossing/variant voor de N65 past niet in deze lopende procedure.

Dat wil zeggen: Lopende projecten met een Rijksbelang (denk aan A2-A58 en A67) worden op dit moment geschrapt. Zou een lokaal project als de N65 (en dat is het voor Rijk) dan terug gezet worden op de agenda om daarvoor een nieuwe variant uit te gaan werken? De kans daarop is 0.

Gemeentebelangen heeft nader geïnformeerd bij diverse partijen over de opstelling van Rijkswaterstaat waarbij onze bevindingen aansluiten bij de beantwoording van 14 december jl.

Wij begrijpen dat de aandacht van de stuurgroep de komende jaren gericht is op een oplossing voor het stikstof probleem, waarbij zij mede afhankelijk is van landelijke richtlijnen. Wij vragen echter ook focus voor het plan van aanpak voor verkeersveilige maatregelen zodat daarna een besluit kan worden genomen over de start van een nieuwe planprocedure.