Tijdelijke opvang voor Oekraïnse ontheemden bij Reinier van Arkel en Emmaus

Gemeentebelangen sprak donderdag 22 juni jl. tijdens de Raadsvergadering uit, trots te zijn dat er bereidheid is gevonden om bij Reinier van Arkel in Vught en bij Emmaus in Helvoirt tijdelijke (woon)ruimtes te realiseren voor de opvang van Oekraïnse ontheemden en spoedzoekers. De gemeente kan hiermee de komende tijd aan 300 mensen ruimte bieden.

Hoewel alle partijen het hier unaniem over eens waren, werd het raadsvoorstel toch langdurig besproken. Bij omwonenden van Emmaus in Helvoirt leefden namelijk zorgen over de borging van de tijdelijkheid van de twee logiesgebouwen die daar gebouwd worden.

De burgemeester, portefeuillehouder van dit dossier, gaf aan reeds meerdere gesprekken te hebben gevoerd met (woordvoerders) van omwonenden en eveneens brieven te hebben gestuurd waarin de tijdelijkheid nog eens werd onderstreept. Buurtbewoners spraken echter van een permanente vorm van bouwen, gelet op de betonnen fundering die gestort wordt, alsmede het kwetsbare gebied gelegen tegen Natura 2000 gebied.

Gemeentebelangen constateerde dat in het raadsbesluit niet werd gesproken over tijdelijke logiesgebouwen en stelde de raad voor hiervoor een amendement in te dienen. Door het woordje ‘tijdelijk’ op te nemen in het raadsbesluit werd recht gedaan aan de zorgen van omwonenden.

Het amendement werd bijna unaniem aangenomen.