Buitengebied Helvoirt afhankelijk van willekeur!

Intrekken beroep bestemmingsplan Buitengebied Helvoirt geeft kans op willekeur.

Ondanks onze oproep dat het onder voorwaarden intrekken van het beroep bij de Raad van State tegen bestemmingsplan buitengebied Haaren kans op willekeur met zich meebrengt gaat het door. Gemeentebelangen blijft hameren op het respecteren van het democratisch genomen besluit van de gemeenteraad Haaren inclusief de volledige VVD en CDA fractie van Haaren. En dan mag de wethouder in beantwoording zeggen maar dat was de voormalige gemeente Haaren en we hebben nu te maken met de Vughtse raad inclusief Helvoirtse vertegenwoordigers. Gemeentebelangen is van mening dat u daarmee ernstig tekort doet aan de agrarische ondernemers van het dorp Helvoirt.

Gemeentebelangen vindt het mooi dat het college het beroep wil intrekken. Fijn. Maar aan deze intrekking zitten voorwaarden. Deze voorwaarden zorgen er juist voor dat rechtsonzekerheid ontstaat. Er is de toezegging dat het VAB beleid van Haaren blijft bestaan tot er een nieuw geheel Vught omvattend nieuw bestemmingsplan is maar er wordt wel een dynamische verwijzing ingevoerd. Daarmee kan willekeur ontstaan. De aanvrager is straks afhankelijk van hoe de pet van het college staat bij het moeten beslissen op een aanvraag. Is het college voltallig dan kan het besluit links vallen, is een bestuurder afwezig of ziek dan zou het zo maar eens rechts kunnen vallen. Dat moet je niet willen. De ondernemer wil duidelijkheid. Ook al past dit soms niet wat de wens is.

Daarom hebben wij een amendement ingediend om artikel 3 uit het besluit te halen wat duidelijkheid geeft aan de aanvrager. Het werd niet gesteund.

Daarnaast wordt de methode uit Haaren die de provincie geweldig vond gewoon naar eigen inzicht in het Vughtse overgedaan. Niet echt pragmatisch. De Helvoirtse raadsleden die voorheen het besluit in Haaren mee hebben genomen hebben zich mooi laten inpalmen door de Vughtse stedelijke denktrant. Daarom stemde Gemeentebelangen tegen.