Burgerpanels Jammer maar Helaas

Terug trekken initiatiefvoorstel “burgerpanels”

In de gezamenlijke commissie van 15 april hebben we ons initiatiefvoorstel “burgerpanels” besproken en toegelicht. Gemeentebelangen wil graag dat de participatie in onze dorpen echt beter gaat worden en wilde op deze manier alvast een voorzet geven op het nieuwe participatiebeleid wat de gemeente aan het voorbereiden is.

Het voorstel is in niet heel ingewikkeld en zeker ook niet moeilijk uit te voeren. Wat wel een zekerheid is dat het volgens oa de minister economische zaken (Bas van ‘t Wout) en voormalig ombudsman Alex Brenninkmeijer een van de beste manieren is om burgers mee te laten praten over belangrijke beslissingen in de gemeente. Kortom een voorstel waar je eigenlijk geen nee tegen kunt zeggen.

Het liep echter toch wat anders in de commissie, de meeste partijen vonden het een goed voorstel en bedankte ons voor de moeite maar die zelfde partijen vonden het te vroeg of wachten toch liever totdat het college met een voorstel komt, ook al duurt dat nog gauw 6 of 7 maanden volgens de wethouder.

Jammer, zeker omdat er nog weinig verandering zichtbaar is tot nu toe.

Daarom heeft de fractie besloten om het voorstel niet in stemming te brengen in de raadsvergadering. De uitslag daarvan was al wel duidelijk. We hebben nog een stevig statement gemaakt in de raadsvergadering en toen ons voorstel terug getrokken.

Helaas, wat wel duidelijk is geworden is, dat deze raad nog niet toe is aan de verandering, waarvan gezegd word dat die zo hard nodig is.

Fractie Gemeentebelangen