Renovatie Battle Axe in Cromvoirt

De Battle Axe gaat gerenoveerd worden! Met dank aan de inzet van het bestuur van de Battle Axe, het IDop, de vele gebruikers, bewoners én natuurlijk de Ruimte voor Ruimte gelden die onze wethouder Peter Pennings beschikbaar heeft weten te krijgen vanuit de Provincie. Gemeentebelangen is blij dat Cromvoirt binnen afzienbare tijd weer beschikt over een volwaardig dorpshuis waar velen elkaar kunnen ontmoeten en de creativiteit van de allerkleinsten tot de ouderen aan toe weer volop ontplooid kan worden. Het behouden van de laagdrempeligheid, zodat iedereen mee kan blijven doen, was een belangrijk speerpunt van het bestuur en dat blijkt geborgd te zijn in de plannen die nu uitgevoerd gaan worden.

De leefbaarheid in kleine dorpen staat onder druk. Gemeentebelangen is dan ook van mening dat het belang van een gemeenschapshuis als de Battle Axe van steeds grotere waarde wordt. Onlangs verscheen een brief van D’66 en CDA die het plan nóg mooier zouden hebben willen maken. Schijn bedriegt echter, dus hechten wij eraan het héle verhaal te vertellen, want laten we wel wezen, het gasloos maken van de Battle Axe zou zich maar liefst pas na 250 jaar terugverdiend hebben. En met een lift waarmee je boven komt, maar daar nog altijd de belemmering van een enorme verhoging op de verdiepingsvloer ervaart, geef je ook niet echt een cadeautje weg.

Liever zouden wij zien dat het bestuur van de Battle Axe actieve hulp van de gemeente krijgt om te onderzoeken of er recht is op (provinciale) duurzaamheidssubsidies of dat men kan aansluiten bij collectieve initiatieven om bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen. Indien er nog gelden uit de Ruimte voor Ruimte middelen beschikbaar zijn, zouden wij deze graag aanwenden voor een ander maatschappelijk doel, wat uiteraard nog nader bepaald dient te worden en waarbij afgewogen moet worden welke belangen van inwoners van ons mooie dorp daarmee gediend zijn. Daarbij kan bijvoorbeeld ook gedacht worden aan de repetitieruimte van de fanfare, de Noot. Of wat te denken van een natuurspeelplaats, zoals in Helvoirt, en wellicht kunt u zelf nog mooie doelen bedenken waarvoor deze gelden ingezet kunnen worden.

Gemeentebelangen denkt graag in kansen en mogelijkheden waarbij wij ook duurzaamheid betrachten. Wij kijken echter ook reëel naar voorzieningen die voor zoveel mogelijk inwoners van een dorpskern of wijk bijdragen aan hun leefbaarheid. Ook daarom durven wij gerust te stellen dat wij lokaal gewoon de beste zijn!

Foto: Het Klaverblad