Woonvisie Vught, Denk mee waar woningen te realiseren!

De nieuwe woonvisie Zoals “Groei met Vughtse kwaliteit” is unaniem vastgesteld door de raad. Het blijkt een opgewaardeerde variant van de visie van 2016 waarbij de landelijke thema’s, die ook in Vught spelen, zijn opgenomen voor de komende jaren.

Vught is een aantrekkelijke gemeente en men wil er graag wonen. Daarom heeft het college uitgesproken de ambitie te hebben om 2.000 woningen te realiseren tot 2030. De provinciale prognose lag op 1.045 stuks om te kunnen voorzien in de woonbehoefte binnen de gemeente.

Het uitspreken van een ambitie is echter één, maar uitvoering eraan geven is twee. En daarover hebben we de wethouder en overige fracties goed op bevraagd. Want bij een visie hoort een planning! Wanneer  kunnen inwoners nieuwe woningen kunnen? Zowel koop- als ook sociale- en overige huurwoningen. Wat heeft de starter, het jonge gezin en de senior, al dan niet met een zorgbehoefte aan een visie als niet duidelijk is of de dringend benodigde woning volgend jaar of pas over 10 jaar betrokken kan worden?

‘In papier kun je niet wonen’, schetste fractielid Guus van Woesik daarmee heel typerend. En zo is het maar net, met een visie alleen ben je er nog niet. Veel grondposities zijn geen eigendom van de gemeente. Het is dan juist zaak dat het college de regie stevig neemt en vasthoudt. Het woningbouwprogramma dat bij de woonvisie was gevoegd, bleek ook nadat de wethouder er nog eens kritisch naar had gekeken, niet volledig. Zo stonden bijvoorbeeld de woningen die op Fort Isabella gebouwd worden er niet bij.

We hebben ook nog maar even geïnformeerd naar onze raadsbreed gesteunde motie van 15 maart jl. voor het realiseren van tenminste 100 sociale huurwoningen in de regeerperiode van 2022-2025. Tot onze grote verbazing werd deze als reeds uitgevoerd beschouwd.

Gelukkig hebben we dat recht kunnen zetten, zodat we nu alsnog reikhalzend uit kunnen zien naar de raadsinformatiebrief waarin uiteen gezet wordt op welke wijze hieraan uitvoering wordt gegeven.

De verhouding 40-40-20 verdeling voor het realiseren van betaalbare-, middeldure en dure woningen wordt niet langer toegepast door het college. Met een nieuwe, extra tussencategorie middel-dure woningen tussen de 400.000 en 600.000 euro laten we de term “villa’s van 4 ton” los. Door deze wijziging bouwen we dus meer middel dure woningen, waar deze tot vorige maand nog “dure” woningen/villa’s genoemd door de meeste partijen.

Gemeentebelangen geeft de voorkeur aan een pragmatische aanpak. Zoek en pak de kansen om woningen voor de doelgroep te realiseren. Daartoe is ook een toetsingskader opgenomen dat stelt dat initiatiefnemers de ruimte geboden moeten krijgen om een eigen plan tot ontwikkeling te brengen.

Wij roepen dan ook alle inwoners, ondernemers en ontwikkelaars op om een principeverzoek voor een kansrijke toekomstige woningbouwlocatie in te dienen bij het college! U kunt daarvoor eveneens gebruik maken van het spreekuur van de wethouder.

Wij horen graag. Dit college kan echt alle hulp gebruiken om woningen in Vught, Cromvoirt en Helvoirt te realiseren!