Verordening beslistermijn Schuldhulpverlening

Op 11 februari 2021 heeft de raad unaniem het door Gemeentebelangen ingediende amendement aangenomen wat ging over de Verordening beslistermijn Schuldhulpverlening. Kort gezegd wordt hierin vastgelegd hoeveel tijd de gemeente heeft om van aanmelding tot een beslissing te komen.

Preventief armoede en schulden voorkomen wordt steeds belangrijker. Begeleiding om zo snel mogelijk duurzaam uit de schulden te komen en zelfredzaam te worden zijn cruciaal. De groep die hier moeite mee heeft, zal mede door de coronacrisis alleen maar groter worden. Gemeentebelangen vind dan ook dat we als gemeente er alles aan horen te doen om de juiste ondersteuning te bieden om onze inwoners financieel fit te laten zijn.

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Wanneer je hiervoor aanklopt heeft de gemeente wettelijk gezien 8 weken de tijd om tot een beslissing te komen. Dat is lang wanneer het je persoonlijk aangaat. Soms zal het onvermijdelijk zijn maar hoe goed is het om als gemeente te laten zien dat je er alles aan doet om zo snel als mogelijk te schakelen en dit dan ook zo vast te leggen.

Om te komen tot een sterk, laagdrempelig anti-armoedebeleid zouden we dit juist aan de voorkant al moeten uitdragen en is een aanpassing van de verordening ons inziens op zijn plaats. En dat is dus precies waarvoor we als Gemeentebelangen aandacht voor hebben gevraagd én gekregen!