Opening Het Geheugencafé Vught

Op woensdag 16 januari jl. opende wethouder Saskia Heijboer in DePetrus Het Geheugencafé Vught. Ruim 200 belangstellenden waren bij de opening aanwezig. Na de openingswoorden van Marijke Blanken van Ouderen Samen en de wethouder was daar de toneelvoorstelling ‘Ons kan niets gebeuren’. Een voorstelling over wat dementie teweeg kan brengen, gespeeld door Jan Rauh en Helma Giebels. Het toneelstuk gaf veel herkenning bij de aanwezigen.
Het Geheugencafé Vught, een Vughtse variant van het Alzheimercafé, is opgericht voor mensen met geheugenproblemen, hun mantelzorgers en geïnteresseerden. Ook mensen die beroepsmatig met deze doelgroep te maken hebben zijn welkom. Het geheugencafé draagt bij aan het vergroten van de kennis van dementie binnen de gemeenschap en aan het doorbreken van de taboe rondom dementie.
Gemeentebelangen is erg content met de komst van deze ontmoetingsplek. In het verkiezingsprogramma van 2018 had de partij de komst van een Alzheimer Café als speerpunt.

In het coalitieakkoord is opgenomen dat Vught een dementie vriendelijke gemeente zal zijn. Aan het dementienetwerk neemt Vught actief deel. De gemeente verleent een subsidie om Het Geheugencafé te kunnen bekostigen. In het dementienetwerk zitten ABZ, Welzijn Vught, Ouderen samen, Bibliotheek Vught (Geheugenbieb), de gemeente Vught, KBO, Alzheimerstichting, Vivent, Vughterstede en de Seniorenbus.
Het Geheugencafé Vught vindt één keer in de maand plaats, wisselend in DePetrus, Huize Elisabeth of Woonzorgcentrum Theresia.

Scene toneelvoorstelling 'Ons kan niets gebeuren'.